Sider

torsdag den 2. maj 2013

Second hand shopping i Odense C - FAQ

Jeg har, et par gange, fået skyld for, at "du er altid så pæn i tøjet", og eftersom de fleste, der har udtalt dette ved, at jeg er et ultra-sparsommeligt menneske (grænsende til det nærrige, vil nogle mene), så tænkte jeg, at jeg vil dele en af mine offentligt kendte hemmeligheder omkring netop dette.

Jeg går i andre menneskers aflagte tøj! Med andre ord, består størstedelen af min RTW-garderobe af second hand eller genbrug, om man vil. There! I said it!

Da jeg tit får forespørgsler på, hvor jeg shopper second hand, tænkte jeg, at det var en oplagt idé til et indlæg herinde.

Her er de spørgsmål, jeg oftest får, samt svar på disse:

- Hvor længe har du shoppet second hand/genbrug?

Det har jeg i 10+ år. Jeg startede, da jeg flyttede til Odense første gang som 19-årig og var på SU. Mit første køb var en hæslig camelfarvet fløjsjakke, som jeg knus-elskede og gik med, til den nærmest skilte ad.

- Går du efter noget specielt?

Både ja og nej. Det afhænger lidt af, hvor god tid jeg har. Hvis jeg er ude efter noget meget specifikt (fx. et sort pencilskirt), kan det gøres relativt hurtigt, hvis det er en butik, jeg er vant til at handle i. Men ellers er det, jeg går efter normalt, tøj af god kvalitet, der ser ordentligt ud, til en rimelig pris.

- Hvorfor shopper du second hand?

Uhhhh, der er mange forskellige årsager. For det første kan jeg godt lide tanken om, at jeg kan forny min garderobe, samtidig med at jeg både hjælper andre. Udover det synes jeg også, at der er alt for meget brug-og-smid-væk over den måde vi lever på i dag (økonomisk uansvarlighed!!), for slet ikke at tale om, hvor meget det påvirker/skader miljøet, når man fremstiller nyt tøj.
Når det så er sagt, er der da også noget sparsommelighed inde over! Jeg synes, at det er mega-cool at kunne finde designervarer uden synlige tegn på brug, til en fraktion af nyprisen.
I virkeligheden kan det hele koges ned til, at jeg shopper second hand, fordi det giver mig en følelse af at være velklædt med god samvittighed overfor mine medmennesker, miljøet og mit Dankort.

- Har du nogle gode råd til folk, der ikke er vant til at shoppe second hand?

Når man shopper second hand, er tid en afgørende faktor. Hvis du vil finde "det go'e", er det en meget god idé at troppe op, lige når butikken åbner (oftest kl. 10 eller 11) og have god tid.
Giv ikke op, hvis de første par gange ikke giver de vilde fund. Som med alt andet, tager det tid at blive god til at spotte de skjulte skatte.

Hvor shopper du?

Da jeg bor i Odense C og cykler rundt på en temmelig ramponeret Kvickly-damecykel (igen, jeg er sparsommelig), begrænser jeg mig normalt til de butikker, der ligger rimelig centralt. De 3, som jeg beskriver herunder, står for 90% af min garderobe, udover det tøj, som jeg syr selv.

Frelsens Hær-butikken på Roersvej (ved siden af Silvan) er den ene af mine favoritter.
Det er her, at jeg som regel finder mærketøj. Priserne er middel til høje, men kvaliteten/standen er som regel også lidt bedre.
Adressen er: Roersvej 33, 5000 Odense C

Røde Kors på Vesterbro.
Rigtig god butik med tøj i god stand, men desværre er priserne også ret høje.
Adressen er: Vesterbro 55, Odense C

KFUMs genbrugsbutik i Store Gråbrødrestræde (ved pølsevognen, på hjørnet af Vestergade).
En sød og fin lille butik, hvor jeg har købt de fleste af mine tasker. Som bonus er personalet altid superflinke!
Adressen er: Store Gråbrødrestræde 3-5, 5000 Odense C

Jeg håber, at jeg har givet dig blod på tanden til at prøve en anderledes shopping-oplevelse og hvis du bor i Odense/eller kommer herind engang i mellem, at du tjekker ovennævnte ud.

Go' fornøjelse! - og skriv skriv endelig en kommentar, hvis du har en mening om emnet eller hvis du finder noget lækkert, som du bare MÅ fortælle nogen om!

Ciao!

/Anna



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Sidevisninger i alt